01- PONT DE LA FONDERIE

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Le bâtiment de briques rouges sur lequel on peut encore lire “Ponts et chaussées” abritait jusqu’en 2002 les services de la subdivision maritime de la DDE. Les officiers de port, les barragistes et les pontiers oeuvrent tous désormais depuis la capitainerie de Ouistreham et sont salariés de PNA (Ports Normands Associés).

Le remorqueur Appelant a été construit en 1971. Il a navigué dans le port de Caen jusqu’en 2016 sous le nom de Caen-Ouistreham 2. Sur ces photographies prises en 1972, il déplace avec l’aide de l’Entêté (petit bateau qui était utilisé par les chantiers navals de Blainville) une porte d’écluse.

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The Foundry Bridge

Up to 2002, the red brick building on which you can read the inscription “Ponts et chaussées” (which refers to the local Highway Authority) was home to the maritime subdivisions of the Departmental Office of Infrastructure, known as the DDE. Nowadays, harbour officers, weir keepers and bridge tenders all work from the Harbour Master’s Office in Ouistreham and are employed by the PNA (Ports of Normandy Authority).

The Appelant tugboat was built in 1971. She sailed the port of Caen up to 2015 under the name Caen-Ouistreham 2. On these pictures which were taken in 1972, she is seen moving a sluice gate with the assistance of the Entêté (a small boat which was used by Blainville’s shipyards).

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Crédits photographiques :

  • Fonds Marguerite Vacher déposé à l'Ardi, coll particulière
  • Karine Le Petit / La Fabrique de patrimoines

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